Madeleine Madness!

So… Madeleinekes. Zo’n klassieker moest ik toch ook ooit eens een poging tot zelfmakerij geven zeker!

En zo geschiedde: mijn mama kocht mij een ‘madeleinekesvorm’ in silicone (best invention for baking EVER!) en ik ging op zoek naar een goed (lees makelijk) recept. Het werd dat van Piet, maar voor het gemak zal ik het hier ook even meegeven:

  • 150gr bloem
  • 150gr boter
  • 135gr suiker
  • 10gr lichtbruine suiker
  • 2gr bicarbonaat (ik heb er opt gevoel een halve theelepel ingedaan)
  • 3 eieren
  • 10gr honing (= gewoon ne stevige theelepel)
  • 1 vanillestokje (hier heb ik 1 1/2 theelepel vanille-essence voor genomen)

De bloem, suikers, bicarbonaat en eieren in een kom mengen. Ik zeef mijn bloem altijd, ik vind dat je dan een fijner deeg krijgt. Goed mengen, daarna de honing en vanille erbij en verder mengen. Op’t einde de boter erbij in blokjes en alles ‘roeren’ met een garde tot een zacht, halflopend deeg. Ik heb (nog) geen KitchenAid of iets dergelijks dus bij mij gebeurt alles nog met de garde. Oldskool right? De vormpjes ongeveer halfvol vullen met het deeg en hups de oven in!

Bij het bakken moet je gewoon even opletten : eerst bak je een 5tal minuutjes op 210° . Dan zet je de oven op 180 en bak je ze nog eens 5 minuten. Als ze klaar zijn kan je ze meteen uit de vormpjes halen om af te koelen.

Ik moet zeggen, dit recept vind ik echt de beste manier waarop ik ooit al madeleinekes heb gegeten, en ik heb er al een heleboel op gemoffeld in mijn leven, geloof mij! Dus, bij deze driewerf hoera voor Piet!

Hoera! Hoera! Hoera!

Geef een reactie

